چند نکته در تعیین محل دقیق اسپرینکلرها باید در نظر گرفته شود، ولی به دلایل زیر نصب اسپرینکلر در کمترین فاصله به سقف، از مهمترین ملاحضات است :

1- گازهای داغ برخاسته از حریق به سمت بالا حرکت می کنند و در نزدیکی سقف دما از سایر قسمت های اتاق بیشتر است، پس با نصب اسپرینکلر در مجاورت سقف، سرعت عملکرد سیستم بالاتر خواهد رفت.

2- هنگامیکه اسپرینکلر فعال شد، آب خارج شده تحت تاثیر نیروی جاذبه به سمت زمین حرکت می کند. هرچه فاصله اسپرینکلر از زمین بیشتر باشد، قطرات آب سرعت و اندازه حرکت بیشتری پیدا کرده و آسان تر بر اندازه حرکت پلوم حریق غلبه کرده و به منشا حریق خواهد رسید.

3- نصب در نزدیکی سقف، خطر آسیب دیدن فیزیکی اسپرینکلر را کاهش می دهد و احتمال برخورد تجهیزات درون اتاق با اسپرینکلر کمتر خواهد شد.

ملاحضات مهمی که در مشخص کردن محل نصب اسپرینکلر ها باید در نظر گرفته شود شامل موارد زیر می باشد:

  • نوع سازه سقف
  • نوع و جهت نصب اسپرینکلرها
  • کمترین و بیشترین فاصله مجاز بین اسپرینکلرها
  • محل قرار گرفتن دیوار و پارتیشن ها
  • کلاس خطر
  • موانع موجود در مسیر حرکت حرارت ناشی از حریق و آب تخلیه شده از اسپرینکلر
  • دوری یا نزدیکی به منبع حرارتی

حداقل فاصله بین اسپرینکلرها

حداقل فاصله مجاز بین اسپرینکلرها 6 فوت یا 180 سانتیمتر می باشد. در صورتیکه اسپرینکلر ها در فاصله کمتر از 180 سانتیمتر نصب شوند، احتمال تخلیه آب از اسپرینکلر فعال شده بر روی اسپرینکلرهای مجاور وجود داشته و این مسئله موجب فعال نشدن یا به تاخیر افتادن عکس العمل اسپرینکلر های دیگر و کاهش کارایی سیستم می شود.

حداکثر فاصله بین اسپرینکلرها
بیشترین فاصله مجاز اسپرینکلرها در محیطهای کم خطر و میان خطر برابر با ۱۵ فوت یا ۴۶۰ سانتیمتر است. در محیطهای پرخطر و انبارهای توده بلند بیشترین فاصله مجاز متناسب با چگالی مورد نیاز تعیین می شود اگر چگالی کمتر از gm ft ۰/۲۵، باشد بیشترین فاصله مجاز ۱۵ فوت یا ۴۶۰ سانتیمتر و اگر چگالی gpm/ft۲ ٫۲۵ه یا بیشتر باشد، بیشترین فاصله مجاز ۱۲ فوت یا ۳۷۰ سانتیمتر در نظر گرفته می شود. لازم بذکر است در محیط های پرخطر و انبارهای توده بلنـد بـا چگالی حداقل gpm/ft ۰/۲۵، اگر فاصله اعضاء سازه سقف تا ۲۵ فوت یا ۷۶۰ سانتیمتر باشد، می توان فاصله اسپرینکلرها را به ۱۲/۵ فوت یا ۳۸۰ سانتیمتر افزایش داد.
به سقفهایی که شیب آنها بیشتر از ۲ در ۱۲، باشد شیبدار گفته شده و در این سقفها فاصله اسپرینکلرها به موازات شیب سقف اندازه گیری می شوند. لازم بذکر است در سقف های شیبدار، اسپرینکلرها باید به بگونه ای نصب شوند که دفلکتور به موازات سقف قرار گیرد.

حداکثر فاصله اسپرینکلرها تا دیوار

به عنوان یک قانون کلی، حداکثر فاصله اسپرینکلر تا دیوار، نصف بیشترین فاصله مجاز اسپرینکلرها است.توجه داشته باشید که فاصله اسپرینکلر از دیوار، نصف فاصله “مجاز” اسپرینکلرها از یکدیگر است و نباید نصف فاصله “واقعی” اسپرینکلرها از یکدیگر در نظر گرفته شود. در محیط های کم خطر، استثنائی در خصوص بیشترین فاصله مجاز اسپرینکلرها از دیوار وجود دارد که به قانون اتاق کوچک معروف است. بر اساس این قانون می توان فاصله اسپرینکلرها را تا یکی از دیوارهای اتاق حداکثر 9 فوت یا 270 سانتی متر در نظر گرفت.

حداقل فاصله اسپرینکلرها تا دیوار 

کمترین فاصله مجاز اسپرینکلرها از دیوار، 4 اینچ یا 10 سانتی متر می باشد.

شرکت مشاور آتش نشانی دژیم شما را در اجرا سیستم های اطفاء حریق یاری خواهد کرد تا اسپرینکلرها را در محل مناسب خود نصب کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *