درب ضدحریق به درب هایی گفته می شود که الزامات پایداری، یکپارچگی و عایق بودن در برابر آتش را در مدت زمان معینی برآورده می کنند.
درب های ضدحریق علاوه بر عملکرد درب های معمولی از گسترش آتش و انتشار دود جلوگیری می کنند. می تواند از گسترش آتش در زمان معین جلوگیری کند و از تخلیه پرسنل اطمینان حاصل کند.

درب های ضدحریق درب های تخصصی هستند که در برابر عناصر آزمایش شده و به منظور مقاومت در برابر آتش سوزی تا حد امکان ساخته شده اند. آنها ساختمان ها را قادر می سازند تا گسترش آتش را از یک منطقه به منطقه دیگر به تأخیر بیندازند و بخش مهمی از استراتژی حفاظت از آتش غیرفعال را تشکیل می دهند.

درب های ضدحریق تائیدیه دار به درب هایی اطلاق می گردد که درب و متریال آن قادر به مقاومت در برابر دود و آتش هستند که بسته به درجه بندی مقاومت در زمان معین مشخص می شود.

درب های ضدحریق با نوار هایی به اصطلاح نوار دودبند مهر و موم می شوند که این کار برای پر کردن شکاف بین درب و چهارچوب صورت میگیرد تا دود و آتش عبور نکند.

درب های ضد حریق دارای چند ویژگی ایمنی حیاتی هستند و واقعاً می توانند تفاوت بین زندگی و مرگ باشند. دو مورد از مهمترین عملکردهای درب ضد حریق می باشد:

1-هنگامیکه درب ضد حریق بسته هستند باعث جلوگیری از ورود آتش در هنگام آتشسوزی به سایر طبقات می شود.

2-وقتی باز می شوند، وسیله ای برای فرار فراهم می کنند بدون حرکت دود و آتش.

درب ضد حریق چیست و چرا اهمیت دارد؟
درب های ضد حریق به طور خاص برای جلوگیری از گسترش آتش و دود در داخل ساختمان طراحی شده اند. وظیفه اصلی آنها تقسیم مناطق و ایجاد مانعی است که گسترش شعله ها و گازهای خطرناک را در هنگام آتش سوزی محدود می کند.

درهای دارای درجه حریق با ایفای نقش به عنوان مانع آتش نشانی و حصار، به ساکنان این امکان را می دهند که از طریق مسیرهای تخلیه محل را ترک کنند. آتشی که در پشت درب ضد حریق داخلی قرار دارد خطر کمتری برای جانها و دارایی ها دارد و به راحتی خاموش می شود.

ویژگی های درب ضد حریق
یک درب نسوز شامل تعدادی از عناصر ضروری است که با هم کار می کنند:

چارچوب در – چارچوب ساختاری است که درب در آن نصب شده است. پشتیبانی و ثبات را فراهم می کند و به حفظ یکپارچگی آتش سیستم کمک می کند.

برگ درب – برگ بلوک یا پانل اصلی در است. ضخامت و ترکیب برگ تعیین کننده درجه نسوز بودن آن است.

مهر و موم – مهر و موم جزء ضروری درب های ضد حریق است زیرا به محدود کردن عبور دود و شعله کمک می کند. معمولاً از نوارهای متورم به عنوان مهر و موم استفاده می شود. آنها از موادی ساخته شده اند که وقتی در معرض گرما قرار می گیرند منبسط می شوند و مانعی ایجاد می کنند که شکاف های بین برگ در و چارچوب را پر می کند. ممکن است از یک درزگیر مقاوم بر پایه سیلیکون برای اطمینان از همخوانی برگ و قاب استفاده شود.

پانل‌های شفاف – درهای ضد حریق ممکن است ویژگی‌های دیگری مانند پانل‌های دید ساخته شده از لعاب مقاوم در برابر حرارت را نیز داشته باشند.

سخت افزار – درهای ضد حریق معمولاً دارای مکانیزم بسته شدن هستند. این یک مکانیسم فنری یا هیدرولیکی است که در مواقع اضطراری را مجبور می کند درب بسته شود. این سیستم همچنین شامل سخت افزارهایی مانند لولاها، قفل ها، چفت ها، دستگیره ها و بسته ها می شود.

چه موادی برای درب ضد حریق استفاده می شود؟
درب های ضد حریق از با کیفیت ترین مواد ساخته شده اند که می توانند دمای بالا را برای مدت طولانی تحمل کنند.

رایج ترین درب های نسوز از یکی یا ترکیبی از موارد زیر ساخته می شوند:

فولاد – فولاد مقاوم ترین ماده در برابر شعله است. ورق های فولادی سنگین و مهر و موم های ضد هوا، درب های فولادی را بهترین گزینه برای مقاومت در برابر گرما می کنند.

الوار – ممکن است تعجب آور باشد، اما طیف وسیعی از درب های چوبی نسوز در بازار وجود دارد. الوار با یک درزگیر مقاوم در برابر آتش درمان می شود تا به یک مانع محافظ برسد. درب های چوبی مقرون به صرفه تر از فولاد هستند و معمولا جذاب تر به نظر می رسند.
ترکیبات شیشه ای – شیشه یا شیشه سرامیکی تقویت شده با فولاد یا فلزات دیگر برای افزایش مقاومت در برابر شعله نیز برای نسوز استفاده می شود. شیشه همچنین می تواند با طراحی داخلی ساختمان به خوبی کار کند زیرا به ایجاد فضای سبک تر و روشن تر کمک می کند. هزینه درب شیشه ای کامپوزیت بسته به سبک و آرایش آن متفاوت است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *