کپسول های آتش نشانی یکی از حیاتی ترین ملزومات برای محیط های مختلف و حتی داخل خودروهای سواری است. این کپسول ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام باید در محل مناسب خود به کار گرفته شود.

برای خرید این محصول باید از افراد متخصص فروش کمک گرفت تا مناسب ترین کپسول با بهترین بازدهی انتخاب شود برای درک اهمیت وجود کپسول های آتش نشانی می توان به این موضوع اشاره کرد که یکی از فاکتور های اصلی در صدور مجوز ها و تائیدیه های ایمنی در صنوف وجود کپسول های آتش نشانی است.

در ادامه به معرفی انواع کپسولهای آتشنشانی پرداختیم.همانطور که گفته شد کپسولهای آتش نشانی دارای انواع مختلفی است. تنوع در این کپسولها میتواند براساس، وزن کلاس و مواد تشکیل دهنده داخل آنها متفاوت باشد و هر کدام از آنها بر اساس شرایط متفاوت میتوانند عملکرد مخصوص به خود را داشته باشند در واقع و به عبارت بهتر میشود گفت که کپسولهای آتشنشانی دارای کلاس بندی بوده و این کلاسها با حرف A و B و C و D و E و F دسته بندی می.شود تمامی این کلاس بندیها و تنوع در انواع کپسولهای آتش نشانی در راستای قوانین HSE است.

کپسولهای کلاس A : از این کلاس کپسولهای آتش نشانی در مکان هایی استفاده میشوند که مواد قابل اشتعال جامد مانند کاغذ یا چوب در آن قرار دارد این کپسولها معمولا در کارگاههای چوب برای چوب یا ام دی اف استفاده میشود.

کپسول های کلاس B : این دسته از کپسولها برای اطفای حریق مواد اشتعال زایی مانند رنگ و بنزین استفاده می.شود معمولا از این کپسولها در مکانهایی مانند کارگاههای رنگ و پمپ بنزین استفاده میشود.

کپسولهای کلاس C : این گروه از کپسول ها مخصوص اشتعال با مواد گازی همچون ،متان بوتان و غیره استفاده میشود کپسول های سری C در جایگاههای مخزن CNG و LPG و همچنین ازمایشگاه ها و کارگاههایی که با گاز سر و کار دارند قابل استفاده است.

کپسولهای کلاس D : کپسولهای این سری از کلاسها مناسب برای سوخت مواد فلزی مانند پتاسیم و منیزیم است. استفاده از این کپسولها در کارگاههای تولید باتریهای لیتیمومی و فروش لوازم خانگی لازم است کپسولهای کلاس E برای تجهیر اتاقهای سرور و مکانهایی که ازقطعات الکترونیکی استفاده میشود این کپسول کاربرد دارد.

کپسولهای کلاس F : این کلاس از کپسول در کارخانه جات تولید روغن و آشپزخانهها استفاده میشود چرا که مناسب برای حریقهایی است که با روغنهای آشپزی رخ میدهد.

آشنایی با رنگ بندی کپسولهای آتش نشانی

همانطور که گفته شد انواع کپسول آتش نشانی دارای کلاسهای متفاوتی است اما علاوه بر آن این کپسولها با رنگها خاصی نیز دسته بندی میشود که در ادامه به آن پرداخته ایم. این کپسولها در رنگ بندی ،قرمز، آبی سبز و آبی فیروزه ای موجود است که هر کدام کارکرد خود را دارد.

کپسول آتش نشانی آبی فیروزه ای : کپسولهایی که حاوی مواد بیورسال ست در این دسته از رنگ بندی قرار میگیرند. این کپسولها سازگار با محیط زیستند.

کپسول آتش نشانی سبز : کپسولهای آتش نشانی حاوی بایوفوم به رنگ سبز هستند.

کپسول آتش نشانی قرمز : این کپسولها که بیشتر دیده میشوند حاوی پودر، گاز و دی اکسید کربن بوده و در منازل و خودرو نیز کاربرد بیشتری دارد.

کپسول آتش نشانی آبی : این کپسول ها از آب و گاز پر شده و در منازل و محل کار قابل استفاده است.

محتویات کپسول های آتش نشانی چیست؟

انواع کپسولهای آتش نشانی در هر کلاس و رنگ بندی کدام از این مواد برای خاموش کردن حریق های متفاوتی دارای محتویاتی است که کاربرد خاص خود را دارند. هر استفاده می.شود آتش سوزی به صورت کلی یک ظاهر دارد اما در باطن موادی که باعث اشتعال آن شده است بسیار پر اهمیت است و از این رو محتویات داخل کپسول نیز در اطفاءحریق موثر است.

کپسول آتش نشانی مواد شیمیایی خیس: این کپسول آتش نشانی برای اطفاء آتش سوزی موادی مانند چرم یا روغن آشپزخانه است. محتویات این کپسول از مواد شیمیایی خیس است.

کپسول آتش نشانی بیورسال : این کپسول حاوی مواد طبیعی است و به همین دلیل نیز برای محیط زیست کمترین آسیب ممکن را .دارد از این کپسول هم برای خاموش کردن حریق مواد خشک استفاده میشود و هم برای مواد مشتعلی مانند بنزین مورد استفاده قرار می گیرد.

کپسول آتش نشانی فوم : مایع تشکیل دهنده این کپسول کف است و در دسته کلاس A و B قرار میگیرد. از این کپسول برای اطفاء آتش سوزیهایی که به دلیل جریان الکتریسیته ایجاد شده نباید استفاده شود.

کپسول آتش نشانی آب و گاز : از این کپسول میتوان در منازل و داخل خودرو استفاده کرد این کپسول برای حریق هایی که منشا جامد مانند چوب دارند مناسب است گاز استفاده شده در این کپسول نیتروژن است و خطری برای افراد ندارد.

کپسول آتش نشانی co2 : این کپسول آتش نشانی یکی از پر کاربردترین کپسول ها محسوب می شود و برای خاموش کردن آتش سوزی هایی که منشاء الکتریکی هستند، بسیار مناسب و موثر است.

کپسول آتش نشانی پودری : اگر با آتش سوزیهایی که منشا الکتریکی، بنزین یا رنگ دارد مواجه شدید میتوانید از این کپسول استفاده کنید. این کپسول همچنین حاوی گاز دی اکسید کربن است که سبب میشود قدرت پاشش آن افزایش بیاید.

عملکرد کپسولهای آتش نشانی

انواع کپسول های آتش نشانی میتوانند به روشهای مختلفی قابل استفاده باشند. البته نحوه استفاده از آنها بستگی به نوع آنها دارد روشهای استفاده یکی به صورت واژگون و یکی هم به صورت مستقیم .است کپسولهایی وجود دارند که یک دستگیره تاشو در انتهای سیلندر آن قرار گرفته .است. در استفاده از این کپسولها برای اطفاء حریق حتما آن را باید واژگون کنیم تا با فشار کافی مواد داخل آن با فشار خارج شوند در مورد کپسولهای مستقیم نیز دیگر نیازی به واژگونی کردن آن در هنگام استفاده وجود ندارد.

کپسولهای آتشنشانی باید در محل مناسبی قرار بگیرند تا طبق پروتکل های HSE بهترین عملکرد خود را داشته باشند ارتفاعی که باید کپسول آتش نشانی در نصب بشود باید بین یک تا یک و نیم متر از زمین فاصله داشته باشد که این موضوع به وزن آنها مرتبط میشود. محل قرارگیری آنها باید در نزدیکی ورودی ها و خروجیهای ساختمان باشد.

اصناف مورد تایید اتحادیه ایمنی که تحت نظارت هیئت مدیره اتحادیه ایمنی قرار دارند در این خصوص به خریداران مشورتها و آموزشهای لازم را ارائه میدهند.

شرکت ایمن حریق تدبیر فردا در زمینه مشاوره و فروش انواع کپسول آتش نشانی شما عزیزان را یاری خواهد داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *