• 5 خرداد 1403
  • مدیریت سایت دژیم
  • 0

دستورالعمل کلی سیستم های آتش نشانی ساختمان

1-به استناد بندهای 3-5-9 و 22-9-3 مباحث مقررات ملی ساختمان و به منظور پیشگیری از عواقب و خسارات احتمالی ناشی از حریق برای متصرفین، مالک/مالکین موظفند جهت به روز نمودن تاسیسات اعلام و اطفاء حریق بازدید ها و کنترل های دوره ای را انجام دهند.

2-در صورت استفاده از خدمات شرکت های مجری و مشاوران ایمنی و آتش نشانی توسط مالکین، شرکت های مذکور موظفند نسبت به آموزش مالک/مالکین و تهیه دستور العمل ایمنی و آتش نشانی اقدام  و در محل مناسب در هر واحد نصب نمایند.

3-تهیه و نصب نقشه و راهنما عملیات آتش نشانی در مکان مناسب تحت عنوان (FIRE ACTION PLAN GUIDE) مطابق ضوابط مندرج در سایت سازمان به نشانی WWW.125.IR (ذیل معاونت حفاظت و پیشگیری) توسط مالک یا شرکت های مجری و مشاوران ایمنی و آتش نشانی در زمان صدور پایانکار الزامی می باشد.

4-بدیهی است، صدور هرگونه عدم خلاف در حین ساخت منوط به تائید ضوابط ایمنی و آتش نشانی مندرج در پروانه و نقشه های مصوب توسط مهندسین ناظر می باشد.

5-رعایت ضوابط ایمنی و آتش نشانی در طراحی و اجرای نقشه های معماری، محاسباتی، تاسیسات مکانیکی(اطفاء و تهویه دود) و برقی (اعلام و ایمنی برق) الزامی می باشد.

6-به منظور حسن اجرای ساختار و تمهیدات ایمنی ساختمان (از قبیل فن فشار مثبت پلکان، تهویه لابی و پارکینگ ها، سیستم اعلام و اطفاء حریق و ….) هماهنگی لازم مابین مهندسین طراح (معمار، برق، مکانیک، سازه) و ناظرین پروژه (4 ناظر) در مراحل مختلف عملیات ساختمانی الزامی می باشد.

7-در صورت نیاز به استعلام فنی – تخصصی در خصوص نحوه اجرای بندهای دستورالعمل ایمنی ، مراتب از سازمان آتش نشانی تهران بصورت مکتوب استعلام تا راهنماییهای لازم صورت پذیرد.

8- در صورت بهره برداری از ساختمان قبل از صدور پایانکار مسئولیت کلیه عواقب و خطرات احتمالی ناشی از حریق و هرگونه حادثه و همچنین پاسخگویی در محاکم قضایی برعهدهی مالک مالکین می باشد.

9 – تمامی تجهیزات مورد استفاده در ساختمان در موضوع ایمنی و آتش نشانی می بایست از نوع استاندارد باشد.

10 – جهت کسب راهنمایی هر چه بیشتر در رابطه با ضوابط ایمنی و آتش نشانی لیست تمامی تجهیزات ایمنی استاندارد و شرکت های تامین کننده تجهیزات مذکور شرکتهای مجری و مشاور ایمنی و آتش نشانی به سایت سازمان آتش نشانی تهران مراجعه شود.

11 – این دستورالعمل بر اساس آخرین ویرایش مباحث مقررات ملی ساختمان تا پایان سال ۱۳۹۷، تهیه گردیده است.

12 – احداث کاربردهای پرخطر از قبیل انبار تولید و فروش لاستیک ،رنگ انواع پارچه گاز پیک نیک مواد شیمیایی، مواد قابل انفجار در طبقات زیرین ساختمانهای مسکونی ممنوع می باشد.

13- با توجه به لزوم بررسی و ارزیابی و خطر فروریزش بناهای مجاور قبل از شروع کار به منظور پیشگیری از آوار ساختمان های جانبی ضروری است با رعایت اصول گود برداری و در صورت نیاز فونداسیون به صورت دو مرحله ای اجرا شود.

14- نظارت دقیق و مستمر مهندس ناظر در هنگام عملیات گود برداری و کنترل ساختمانهای مجاور الزامی میباشد تا در صورت پیش بینی احتمال ریزش ساختمانهای مجاور نسبت به تخلیه فوری متصرفین اقدام شود.

15- جهت ایمنی عابرین پیاده و جلوگیری از سقوط افراد و اشیاء و خودروهای عبوری به داخل محیط گود برداری حصار کشی مناسب و نصب علائم و چراغهای هشدار دهنده ضروری میباشد.

16- در هنگام بارندگی عملیات گودبرداری مجاز نبوده و به منظور پیشگیری از نفوذ سیلابهای ناشی از بارندگی به داخل گود و خطرات ناشی از آن ضروریست تا اقدامات حفاظتی در اطراف محیط گودبرداری صورت گیرد.

17- رعایت کلیه مفاد بند ۱۲- ۹ – ۲ مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان در هنگام خاکبرداری و گودبرداری الزامی می باشد.

18- دهلیز پلکان و چاه آسانسور با ساختار ۲ ساعت مقاوم حریق دوربندو دودبند از سایر قسمتها مجزا گردد.

19– استفاده از مصالح پلی استایرن مورد تائید مراجع ذی صلاح ضمن رعایت جزئیات اجرایی مقررات ملی ساختمان بلامانع می باشد.

20- اندازه ارائه شده در نقشه های معماری در خصوص عرض مسیر ،پلکانها عرض پاگردها و دسترسهای خروج و ابعاد مربوط به پیش ورودی آسانسورها دقیقا رعایت شود.

21- درب ورودی به دهلیز پلکان در تمامی طبقات از نوع مقاوم دودبند خود بسته شو و بدون قفل و بست انتخاب و نصب گردد.

22- جهت بازشو درب پلکان در طبقه تر از تخلیه خروج به طرف بیرون و در سایر طبقات به سمت داخل دهلیز پلکان طراحی و اجرا گردد.

23– نصب جک خودبسته شو بر روی درب پلکانها در تمامی طبقات الزامی است.

24- بازشدن مستقیم درب داکتهای تاسیسات شوت زباله اتاقهای آسانسور هواساز و اتاق پکیج و هرگونه بازشو واحدهای تصرف به داخل دهلیز پلکان مجاز نمی باشد.

25- نصب تابلو و کنتور برق و کنتور گاز در داخل دهلیزهای پلکان مجاز نمی باشد.

26- جهت نصب جعبه های آتش نشانی در لابی طبقات بالای همکف ، می بایست فضایی با حداقل عرض ۱۰۰ سانتیمتر لحاظ گردد . جانمایی جعبه آتش نشانی داخل دستگاه پلکان در کلیه طبقات و همچنین داخل لابی آسانسور در طبقات پارکینگ مجاز نمی باشد.

27- درب داکت های تاسیساتی از نوع دودبند دارای قفل و بست انتخاب و نصب شوند.

28- ارتباط بین واحدها از طریق سقف کاذب مجاز نبوده و هر واحد نسبت به واحد مجاور با مصالح مقاوم حریق مصالح بنایی آتش بند گردد.
29- منطقه بندی و حوزه بندی حریق بین فضاها و تمامی داکتها و شفتهای افقی و عمودی با ساختار مقاوم حریق از سایر قسمت ها مجزا گردد.

30- دهلیز پلکان هایی که به صورت باز اجرا میگردند بایستی حداقل با نزدیکترین بازشو واحدهای تصرف ۳ متر فاصله داشته باشند.

31- در صورت طراحی و اجرای دهلیز پلکان خارجی حداقل از یک طرف به اندازه ۳ متر مربع گشودگی به حیاط یا معبر عمومی الزامی است و نصب پنجره و یا مسدود کننده مجاز نمی باشد.

32- آسانسورها از نوع اتوماتیک تلسکوپی دو درب درب کابین و درب طبقات و مجهز به سیستم نجات اضطراری (نظیر Back out) انتخاب و اجرا گردد.

33- در طبقات با تصرف پارکینگ خودرو استفاده از بالابر خودرو به عنوان تنها راه ورود و خروج خودرو مجاز نمی باشد.

34- نصب تابلوهای شمارش طبقات و نشانگر مسیر خروج اضطراری از نوع نورتاب در تمامی طبقات و مسیر های خروج اضطراری الزامیست.

35- به منظور دسترسی به پلکان و جلوگیری از مسدود شدن و کاهش عرض راه پله و تخلیه ایمن افراد در طبقات با کاربری پارکینگ تامین یک راه عبوری به میزان حداقل ۹۰ سانتی متر الزامی بوده و پارک خودرو در فاصله کمتر از آن و در مقابل درب پلکان و یا لابی آسانسور مجاز نمی باشد.
36- رعایت الزامات مربوط به مصالح نما مطابق با فصل هفت از مبحث سوم مقرارت ملی ساختمان و همچنین مقاوم بودن نما در برابر حریق حوزه بندی بین ساختمان و نما در طبقات جهت جلوگیری از انتقال دود و حرارت (عمودی و افقی) جزئیات اتصال نما به ساختمان جهت جلوگیری از سقوط نما الزامی میباشد.
37-طراحی و اجرای بازشو با ابعاد حداقل ۱۰۰ – ۱۵۰ سانتی متر به ازای هر طبقه در نمای مشرف به گذر بدون هرگونه مانعی نرده ، توری ……… جهت دسترسی نیروهای امدادی الزامیست.

38-در ساختمانهایی که همکف آنها دارای تصرف تجاری است می بایست با ساختار ،سقف، دیوارها و کف با ۳ ساعت مقاوم در برابر حریق از سایر بخشهای ساختمان جداسازی گردد و همچنین کاربرد فضای تجاری با تصرفهای انباری مایعات قابل اشتعال و انفجار پارچه مواد آتش زا ممنوع بوده و این فضا می بایست به شبکه بارنده خودکار و راه خروج مستقل از سایر بخشها ساختمان مجهز باشد.

39- صورت طراحی پلکان داخلی دسترسی از طریق اتاقهای خواب آشپزخانه آبدارخانه و سرویسهای بهداشتی مجاز نمی باشد.

40- در صورت احداث موتورخانه در طبقه پایین تر از زیرزمین ،اول طراحی و اجرای وید (void) به مساحت ۴ سطح موتورخانه به منظور تامین هوای تازه الزامی است. وید موتورخانه باید مستقل و پوشش دهی آن خاص موتورخانه باشد و در انتها به فضای باز هدایت شده ، گریل گردد .
41-نصب درب ورود اتاق تاسیسات از نوع مقاوم حریق بدون دریچه هوا الزامی است تهویه موتورخانه میبایست به طور طبیعی و یا مکانیکی در نظر گرفته شود.

42- کلیه داکتهای ارتباطی از اتاق تاسیسات به سایر طبقات لازم است با مصالح ساختمانی یا صنعتی استاندارد در هر طبقه مسدود و حوزه بندی شود.

43- دیوارها، سقف و دودکش تخلیه محصولات احتراق موتور خانه باید با ساختار دو ساعت مقاوم حریق کاملا دور بندی و از سایر قسمت ها مجزا گردد.
44- تمامی اماکن مربوط به تاسیسات از قبیل حرارتی برق هواساز و غیره باید با ساختار مقاوم حریق دوربندی و مجزا گردند.

45- در صورت طراحی موتورخانه بیش از ۱۰۰ متر مربع تامین حداقل دو راه خروج دور از هم الزامیست.

46- باز شدن مستقیم درب شوت زباله در راهروی دسترسی خروج، مجاز نبوده و طراحی و اجرای پیش ورودی جهت شوت زباله در طبقات با درب لولانی مقاوم به حریق و دودبند و دیوار با مصالح مقاوم ساختمانی الزامیست.

47- باز شدن مستقیم بازشوهای واحد سرایداری و اتاق خواب نگهبان به فضای پارکینگ مجاز نبوده و طراحی و اجرای پیش ورودی با ابعاد ۱۲۰۰۱۲۰ با درب لولانی مقاوم به حریق و دودبند و دیوار با مصالح مقاوم ساختمانی الزامیست.

48- رمپ خودرو به عنوان تنها راه خروج و یا قسمتی از راه خروج مورد قبول نمی باشد ) استثنا : در صورت احداث زیرزمین تا سه طبقه منفی منوط به اینکه عمق پایین ترین طبقه بیش از ۹ متر نشود -مساحت ناخالص هیچ کدام از طبقات پارکینگ بیش از ۳۰۰ متر نشود رمپ طبقه منفی یک (۱) مستقیما به هوای آزاد راه داشته باشد مشمول این بند نمی گردد.

49-درب های واقع در راه خروج می بایست از نوع لولایی انتخاب و موافق خروج اجرا گردد. لذا در صورت استفاده از در های کرکره ای گردان کشویی در راه خروج می بایست مطابق مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ویرایش ۱۳۹۵ اقدام گردد.

50-طراحی و اجرای پلکان فلزی در ساختمان به هیچ عنوان مجاز نبوده و میبایست با مصالح مقاوم حریق اجرا گردد.

51-در صورت طراحی استخر، رعایت مفاد ایمنی مطابق با ضوابط مندرج در سایت سازمان آتش نشانی تهران و آیین نامه فدراسیون نجات غريق الزامی می باشد.

52-در تصرفهای انباری اجرا و نصب نردبان فرار از حریق به صورت ثابت برای استفاده حداکثر ۳ نفر مجاز است.

53- در صورت استفاده از سیستمهای حرارتی غیر متمرکز (پکیج) دودکش هر واحد متناسب با ظرفیت دستگاه حرارتی مربوطه، بطور مستقل و جداگانه از مسیری امن و بی خطر به بلندترین نقطه ساختمان در بام هدایت و در انتها از کلاهک H شکل استفاده گردد.

54- چنانچه ارتفاع دستگاه پلکان کمتر از 30 متر بوده (مبنا ارتفاع از کف پایین ترین پلکان تا سقف آخرین پلکان می باشد) و به صورت بسته طراحی گردد، دستگاه پلکان به سیستم فن فشار مثبت هوا از نوع تزریق مستقیم مجهز و در ترکیب با سیستم اعلام حریق اتوماتیک عمل نماید (این سیستم می بایست متناسب با حجم داخل پلکان طراحی و محاسبه گردد به طوری که فشار هوای داخل پلکان در همه طبقات یکسان و بین 25 تا 90 پاسکال باشد.)

55- چنانچه ارتفاع دستگاه پلکان بیش از ۳۰ متر بوده مبنا ارتفاع از کف پایین ترین پلکان تا سقف آخرین پلکان میباشد و به صورت بسته طراحی گردد، دستگاه پلکان میبایست به سیستم فن فشار مثبت هوا به صورت شبکه ای به دریچههای مخصوص در پاگرد طبقات مجهز گردد، به طوری که سیستم فوق در ترکیب با سیستم اعلام حریق اتوماتیک عمل نماید این) سیستم می بایست متناسب با حجم داخل دهلیز پلکان طراحی و محاسبه گردد به طوری که فشار هوای داخل پلکان در همه طبقات یکسان و بین ۲۵ تا ۹۰ پاسکال باشد.

56- طراحی و اجرای شبکه آب آتش نشانی از نوع ترکیبی در تمام طبقات ساختمان الزامیست به طوریکه انشعابات اخذ شده در طبقات جهت
استفاده متصرفین به قطر حداقل سه چهارم اینچ و جهت استفاده نیروهای آتش نشانی۱۰۵ اینچ در نظر گرفته شود.۱۳ NFPA۱۴:۲۰ 57- نصب شیر سیامی با دو ورودی ۵/۲ اینچ در ارتفاع ۹۰ سانتی متر از کف تر از تخلیه و در محل مناسب ، در دسترس خودروهای آتش نشانی الزامیست.
58- در خصوص ساختمانهای ریز دانه تا مساحت زمین حداکثر ۲۰۰ متر مربع و حداکثر ۴ طبقه از تراز زمین اجرای سیستم آب آتش نشانی بدون نیاز به پمپ و مخزن مجزا، صرفاً متصل به آب شهر و مخزن ساختمان ( منوط به فشار حداقل ۲ بار ) مجاز می باشد .

59- ساختمانهای مسکونی چهار طبقه و کمتر روی زمین الزامی به اجرای سیامی در ساختمان ندارد.
60- اخذ یک انشعاب از آب شهر به کلکتور خروجی پمپ الزامیست.
61– طراحی و اجرای شبکه اطفاء اتوماتیک آبی(اسپرینکلر) در کل محوطه پارکینگ ها( مسیر عبور خودرو و..) ، انباری،تجمعی، مخزن شوت و محل جمع آوری زباله تجاری الزامیست.
62- شبکه اطفاء اتوماتیک آبی اسپرینکلر باید در ترکیب با سیستم کشف و اعلام حریق باشد.
63- پیش بینی و اجرای سیستم تهویه دود و محصولات حریق در پارکینگ های بسته و زیرزمین با هر نوع کاربری بیش از ۳۰۰ متر ناخالص در هر طبقه و بیش از ۳ طبقه زیر زمین مطابق با ضوابط ملاک عمل مورد تائید سازمان آتش نشانی تهران و در ترکیب با سیستم هوشمند کشف مونوکسید کربن و حریق الزامی می باشد.

64- به هنگام بهره برداری از ساختمان نصب خاموش کنندههای دستی در تمامی طبقات از نوع و وزن مناسب ABC برای کلیه قسمت ها و دی اکسید کربن برای اتاق تاسیسات موتورخانه و اتاق آسانسور متناسب با نوع کاربری و بر اساس ضوابط اطفای حریق مندرج در سایت سازمان با رعایت حداکثر فواصل پیمایش مجاز و یا حداکثر واحدهای مجاز، الزامیست.
65-توزیع واقعی و صحیح خاموش کننده ها در یک ساختمان ، تابع بازدید از ساختمان و در نظر گرفتن تمام شرایط آن شامل پارتیشن ها ، دیوارها، مسیرهای دسترسی موانع و غیره میباشد. در عین حال مکان نصب خاموش کنندهها باید دارای شرایط ذیل باشد:
66- یکپارچگی در توزیع رعایت شده باشد.
67-دسترسی آنها آسان باشد.
68- از انبار مواد یا قرار گرفتن تجهیزات در مقابل آن در امان باشد.
69- در مجاورت مسیرهای خروج باشد.
70- در مجاورت دربهای ورود و خروج باشد.
71- امکان وارد آمدن صدمات فیزیکی به آنها به حداقل رسیده باشد.
72-طول مسیر پیمایش از درب هر واحد تا نزدیکترین خاموش کننده از ۲۳ متر بیشتر نباشد.
73- در معرض تابش مستقیم نور خورشید ، بارش باران و برف و آسیب فیزیکی نباشد.

74- به سادگی قابل رؤیت باشد.
75- منابع سوخت ذخیره باید دارای دیوارها کف و سقفی که دو ساعت مقاوم مقاوم حریق است باشد و فاصله منبع از دیوار حداقل ۴۵ سانتی متر باشد.
76- در صورت داشتن موتورخانه حداکثر ظرفیت مخزن سوخت در داخل اتاق تاسیسات یا اتاق ژنراتور ۲۴۰ لیتر و مخازن سوخت ذخیره با حجم بیشتر باید در خارج از بنا پیش بینی و نصب شود.

77– محل استقرار منابع سوخت در زیر رمپها و همجوار دهلیز پلکان ها و آسانسور ها نباشد.

78- فضای داخلی موتور خانه باید تحت تهویه مکانیکی یا طبیعی متناسب با حجم محیط به خارج از بنا قرار گیرد و در صورت وجود سیستم مکانیکی بایستی با وسایل گرمایشی هماهنگ باشند.
79-به منظور نصب و استقرار تجهیزات و تاسیسات آتش نشانی رعایت بندهای ذیل الزامی می باشد
80-پیش بینی و اجرای فضایی با مساحت حداقل ۹ متر مربع و ارتفاع حداقل ۲ متر با ساختار مقاوم حریق برای ساختمانهایی با کاربرد کم خطر و ارتفاع کمتر از ۲۳ متر و مجموع مساحت زیر بنا هر بلوک ساختمانی کمتر از ۵۰۰۰ متر مربع الزامیست .
81-برای سایر ساختمان ها می بایست فضای با مساحت حداقل ۲۰ متر مربع و ارتفاع حداقل ۲ متر در نظر گرفته شود ۸۲ برای ساختمانهای ۵ طبقه و کمتر از تراز زمین با کاربرد مسکونی الزامی نمی باشد.

82-

83- ایزوله نمودن فضاهای تاسیساتی آتش نشانی و تجهیزات و تاسیسات مکانیکی ساختمان در مقابل عوامل جوی الزامی است.

84-مشترک نبودن تاسیسات آتش نشانی با سایر کاربریها از قبیل موتورخانه ، پارکینگ و تفکیک نمودن آن از فضای مذکور با مصالح مقاوم به حریق الزامی است.
85-در صورت طراحی موتورخانه بیش از ۱۰۰ متر مربع پیش بینی و استقرار خاموش کننده چرخدار از نوع پودر و گاز ۲۵ کیلوگرمی در مجاورت تاسیسات الزامیست.
86-طراحی و اجرای تاسیسات الکتریکی شامل کابل کشی سیم کشی و شبکه اتصال به زمین ارتینگ) منطبق با مبحث سیزدهم مقررات ملی ساختمان الزامی می باشد.
87- تجهیز معابر خروج شامل دسترس خروج خروج و تخلیه خروج به سیستم روشنایی اضطراری که در مواقع قطع برق شهر بصورت اتوماتیک در مدار قرار گیرد الزامی بوده و باید به گونه ای اجرا شود که در صورت خارج شدن یک یا چند روشنایی از مدار سایر روشنایی ها از مدار خارج نگردد.

88- طراحی و اجرای سیستمهای کشف و اعلام حریق اتوماتیک و دستی در تمامی قسمتهای ساختمان با استفاده از وسایل و تجهیزات استاندارد الزامیست در ساختمانهایبا حداکثر دو طبقه از تر از زمین نصب هشدار دهندههای دودی و مونوکسید بصورت موضعی بلامانع می باشد
89- اجرای سیم کشیهای سیستمهای اعلام حریق در صورت رو کار بودن در داخل موتور خانه و طبقات زیرزمین داخل لوله های فولادی الزامی است.

90- جهت حفظ جان متصرفان و مطابق مبحث سوم مقررات ملی ساختمان تجهیز کلیه تابلوهای برق اصلی ساختمان به کلید محافظ جان الزامیاست.
91- چنانچه در داخل ساختمانهای مسکونی و اقامتی از سوختهای فسیلی گازی ، نفتی و نظایر آن در آشپزخانه شومینه پکیچ آبگرمکن و … استفاده می گردد، نصب سنسور هشدار دهنده مونوکسید کربن مطابق آئین نامه مربوطه مندرج در سایت سازمان آتش نشانی الزامی است.
92- نصب دستگاه اعلام خطر نشت گاز دتکتور حساس به گاز سوخت موتورخانه در موتور خانه الزامیست.

93- تمامی کابل و سیم کشیهای روکار درون موتور خانه از روی سینیهای مخصوص که در زیر سقف قرار دارند عبور داده شوند و کابل هایی که روی زمین قرار میگیرند از داخل لولههای فلزی مخصوص عبور داده شوند.
94- نصب راهنمای کاربردی و چگونگی زون بندی آن جهت استفاده از دستگاه مرکزی سیستم کشف و اعلام حریق در کنار آن به صورت قاب شده الزامیست.

95- جهت آشنایی با عملکرد سیستم کشف و اعلام حریق نصب خلاصه چگونگی عملکرد المانهای سیستم اعلام حریق دتکتورها، آژیرها، شاسی ها تابلو کنترل مرکزی چراغ های نشانگر و غیره… به صورت قاب شده در تمامی آشپزخانهها آبدارخانه ها در واحدهای مسکونی اداری الزامی می باشد.
96- نصب سیستم قطع کننده گاز استاندارد در زمان زلزله در مسیر ورودی گاز شهری الزامی می باشد.

97- تمامی تجهیزات مورد استفاده در ساختمان در موضوع ایمنی و آتش نشانی می بایست از نوع استاندارد و از شرکت های تامین کننده موجود در سایت سازمان آتش نشانی تهران انتخاب و در هنگام پایان کار واخذ تاییدیه ایمنی ، ارائه اصالت تمامی کالاهای ایمنی استفاده شده در ساختمان توسط شرکتهای ارائه دهنده محصولات آرشیو تصویر گواهیهای اصالت کالا در سامانه شهرسازی الزامی می باشد.

98- در صورت استفاده از اسکلت فلزی برای ساختمان لازم است میزان مقاومت مورد نیاز اسکلت فلزی در برابر آتش بر اساس مبحث سوم مقررات ملی ساختمان در طبقات پارکینگ و تجاری ، تعیین و جزئیات مقاوم سازی شامل نوع و ضخامت ماده مورد استفاده نحوه زیرسازی و استانداردهای کالا و اجرا بر روی نقشههای سازه ذکر و و دفترچه محاسبات طراحی در برابر آتش به همراه مستندات استاندارد کیفی و ایمنی کالا و روش اجرا همراه با نقشههای سازه جهت اخذ تاییدیه به اشخاص حقیقی یا حقوقی صاحب صلاحیت ارائه شود.

99- شرکت مجری می بایست نسبت به آموزش ساکنین در خصوص نحوه کار با سیستمهای ایمنی آتش نشانی و همچنین مبانی حریق اقدام و اسناد مربوطه را در پرونده درج نموده و شایان ذکر است این دستور العمل در صورتی میتواند موثر واقع شود که ضمن آموزش از نحوه صحیح از آن با سرویس و نگهداری اصولی همیشه آماده بکار باشد.

100- طراحی و اجرای لابی آسانسور صرفا برای کاربری مسکونی در طبقات همکف و زیر زمینها با کاربری غیر پارکینگ با درب لولانی مقاوم به حریق تایید شده و دیوار با مصالح مقاوم ساختمانی مجهز به جک خود بسته شو الزامیست.

101- در خصوص ساختمانهای ریزدانه با کاربری مسکونی که مساحت کل زمین 200 متر مربع و حداکث 5 طبقه از تراز زمین به شرط اجرای فن فشار مثبت از نوع تزریق مستقیم داخل باکس پلکان حذف لابی طبقات بلامانع می باشد. اجراء درب واحد از نوع چوبی تو پر با ضخامت حداقل 5 سانتی متر بدون ابزار خوردگی و دودبند بودن آن الزامی است.

102- جهت سهولت دسترسی نیروهای آتش نشانی به ساختمان اجرای سر درب حیاط به ارتفاع حداقل ۴/۵ چهار و نیم متر مجاز می باشد.

103- چنانچه طبقات زیر زمین ساختمان بیش از ۳ طبقه منفی و یا عمق بیش از ۹ متر از تراز معبر مجاور ملک باشد علاوه بر رعایت الزامات این دستور العمل مفاد دستورالعمل ایمنی ضوابط خاص ساختمانهای عمیق نیز میبایست اجرا گردد.

104- در خصوص ساختمانهای ریز دانه تا مساحت زمین حداکثر ۲۰۰ متر مربع و حداکثر ۵ طبقه از تر از زمین اجرای سیستم آب آتش نشانی بدون نیاز به پمپ و مخزن مجزا صرفاً متصل به آب شهر و مخزن ساختمان ( منوط به فشار حداقل ۲ بار ) مجاز می باشد .

105- ساختمانهای مسکونی پنج طبقه و کمتر روی زمین الزامی به اجرای سیامی در ساختمان ندارد.

106- در صورت اجرای پمپ خانه بصورت دفنی رعایت بندهای ذیل الزامیست :
107- اجرای درب پمپ خانه با ابعاد ۱۰۱ متر مربع گریل شده به نحوی که پای افراد داخل آن قرار نگیرد و همچنین نردبان ملوانی استاندارد بصورت فیکس جهت دسترسی الزامیست.
108- تهویه مناسب به فضای باز به نحوی که باعث گردش هوا در فضای پمپ خانه گردد.
109- بدلیل وجود رطوبت در این محیط می بایست سیستم اطفا بر روی شاسی طراحی و اجرا گردد وکلیه لوله های سیستم اطفاء با مواد ضد زنگ یا عایق مناسب محافظت گردد.
110- انباشته نمودن هرگونه وسایل اضافی در فضای پمپ خانه مجاز نمیباشد و میبایست همواره به صورت اصولی نگهداری گردد.

111- به منظور تخلیه آب پمپ خانه ، اجرای کف شور داخل پمپ خانه الزامیست.
112- به منظور کاهش وزن ساختمان و جلوگیری از خسارتهای ناشی از زلزله، پیشنهاد میگردد مخازن آب مورد نیاز آتش نشانی حتی المقدر در پایین ترین تر از ساختمان روی تراز پایه در نظر گرفته شود. در غیر این صورت می بایست به جهت اهمیت بارهای ناشی از احداث مخزن آب مورد نیاز آتش نشانی ، مراتب در بارهای ثقلی و جانبی در محاسبات سازه ای لحاظ گردد .

شرکت آتش نشانی دژیم عضو وندور لیست سازمان آتش نشانی تهران همواره می کوشد تا ساختمان های ایمن داشته باشیم.

با تشکر از توجه شما

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *